Dag vrienden,

Hierbij een overzicht over de verschillende gevolgen van stress, de oorzaken en oplossingen (Daar waar het kan)

Laten we gelijk beginnen.

De gevolgen van stress tijdens een zwangerschap

Om je gestrest te voelen tijdens een zwangerschap is vrij normaal. Je lichaam veranderd, je hormonen balans veranderd, je slaap ritme veranderd. Kort gezegd; je leven staat even op z’n kop.

Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat je je even gestrest voelt. Het wordt een probleem wanneer er te veel stress is tijdens de zwangerschap.

Wat zijn de mogelijk factoren die je extra stress opleveren tijdens de zwangerschap? Hierbij wat voorbeelden:

  1. Ochtend misselijkheid
  2. Constipatie
  3. Rugpijn
  4. Moeheid
  5. Snelle emotie veranderingen
  6. Angst of zorgen voor de bevalling
  7. Zorgen over of je het wel allemaal aankan (naast het werk)
  8. Je kan je zorgen maken of je wel gezond genoeg eet voor de baby
  9. De dagelijkse stressoren van het leven gaan gewoon door

Is stress gevaarlijk voor een zwangerschap en over wel stressfactoren hebben we het dan?

Stress is over het algemeen gelukkig niet gevaarlijk voor een zwangerschap. Het lichaam en de geest zijn hiervoor gemaakt. Er zijn wel enkele stressfactoren die in je in de gaten moet houden, waarbij wel gevaar schuilt. Let wel, er schuilt dan gevaar, maar wilt niet zeggen dat het gaat gebeuren. Wees er alert op en probeer het te verhelpen.

Bij wat voor soort stress is er gevaar voor de zwangerschap?

  1. Zware negatieve levenssituaties, zoals: Scheidingen, Overlijden van een dierbare. Het verlies van een huis.
  2. Catastrofische gebeurtenissen: Zoals aardbevingen, orkanen en tsunami’s. Gelukkig hebben we er daar niet veel van. Op Groningen na dan.
  3. Langdurig stress meestal veroorzaakt door trauma: Heb je trauma’s zoals misbruik of ernstig langdurig fysiek geweld gekend, ben je ook extra vatbaar
  4. Ernstige psychische stoornissen: Mensen die bijvoorbeeld schizofrenie of een meervoudige persoonlijkheidsstoornis hebben, maken ook meer kans dat er complicaties door stress tijdens de zwangerschap optreden.
  5. Racisme: Als je vaak word gediscrimineerd kan er ontzettend veel stress veroorzaakt worden
  6. Overlast of burenruzies: Omdat je elke dag te maken hebt met je buren en mochten je buren veel voor overlast zorgen, kan dit aanzienlijke stress geven in je leven. Juist ook, omdat het elke dag kan zijn.

Hoe doet stress voor problemen zorgen tijdens de zwangerschap

Het is voor wetenschappers nog niet geheel duidelijk, maar wat wel duidelijk is dat het stresshormoon cortisol hier een rol in speelt. Langdurig blootstelling aan stress en dus cortisol verzwakte het immunsysteem.

Het immuunsysteem bestrijdt onder andere infecties. Met een verzwakte immuunsysteem zullen er dus sneller infecties voorkomen. Waar bijvoorbeeld een infectie kan voorkomen is bij de baarmoeder.

Ze vermoeden dat bij baby’s die te vroeg zijn geboren vaak een infectie van de baarmoeder actief geweest zal zijn.

Ook het minder en ongezonder eten veroorzaakt door stress wordt gezien als een mogelijke factor bij baby’s die met ondergewicht worden geboren. Let hier dus goed op.

Een andere oorzaak wat je vaak tijdens de zwangerschap ziet is een hoge bloeddruk. Ze vermoeden dat hoge bloeddruk ook heeft te maken met baby’s die geboren worden met ondergewicht.

Soms kan stress ook verslavingen stimuleren. Dit omdat middelengebruik even de stress laat verdwijnen, maar dit is natuurlijk niet goed voor de baby en zo geen goede start krijgt.

Kan je een miskraam krijgen van stress?

Hoewel het misschien mogelijk is, is er geen bewijs dat als je wordt blootgesteld aan een hoog niveau van stress dat je een miskraam zal krijgen. Dit zegt wel wat, anders hadden ze waarschijnlijk al lang een verband gevonden tussen stress en miskramen.

Kan stress de gezondheid van je baby op langere termijn schadelijk zijn?

Ja, er zijn studies die dit aantonen, maar tegelijkertijd is hier nog onvoldoende bewijs voor. Er zou nog extra onderzoek gedaan moeten worden om dit echt te bevestigen.

Daarnaast zijn de hersenen van kinderen ontzettend flexibel, ook wel neuroplastisch genoemd en kan je een hoop weer veranderen, zodat het kind er geen klachten aan ondervindt.

Hoe kan je stress verminderen tijdens de zwangerschap?

  1. Weet en onthoud dat veel van de ongemakken alleen tijdens de zwangerschap zijn. Alleen dit weten kan al voor rust zorgen
  2. Eet gezond voedsel. Het is makkelijk om bij stressvolle periodes te gaan snacken, maar uiteindelijk beloon je jezelf ermee, doordat je hormonen meer in balans komen. Kijk vooral uit met vet en zoetig eten en dan vooral die combinatie ervan.
  3. Vraag om hulp aan je partner of mensen die dicht bij je in de buurt staan. Sommige activiteiten en vooral in het huishouden mag je extra hulp gebruiken, zodat de stress minder wordt.
  4. Probeer zwangerschap yoga en meditatie/mindfulness of weer lekker zen te worden. Een sport is alleen goed als de intensiteit erg laag is en niet langdurig, maar het is wel gezond om te doen.
  5. Neem van te voren zwangerschaps les, waarin je wordt uitgelegd wat je allemaal kunt verwachten. Als je weet wat je kan verwachten, kun je hierop anticiperen en gaat je stress omlaag
  6. Wees lief voor jezelf. Perfecte moeder bestaan niet en gelukkig maar, anders zouden we niet kunnen groeien. Veel nieuwe moeders hebben het idee niet gestressed te mogen zijn, omdat ze anders denken geen goede moeder te zijn. Elke moeder heeft z’n stressmomenten en allerlei andere negatieve emoties en gedachten, laat ze er zijn, het maakt je menselijk.
  7. Probeer minder te werken in het begin en overleg dit met je werkgever. Kijk of collega’s taken kunnen overnemen in het begin en vraag om extra hulp

stress op het werk

De gevolgen van stress op het werk

Zo’n 70% van de Amerikanen geven aan te veel stress op het werk te hebben en hier veel last van hebben.

Ook waren de verzekeraars meer geld kwijt door de behandelingen die werk-stress gerelateerd waren. Vooral de bekende burn-out staat bovenaan het lijstje.

Wat zijn de mogelijke oorzaken van stress op het werk?

  1. Fysieke stressoren: Denk dat vooral aan mensen die met luidruchtige apparaten werken, chemicaliën, toxines of slechte ergonomische voorzieningen waardoor er fysieke klachten ontstaan.
  2. Taak of vak-gerelateerde stressoren: Hierbij kun je denken aan overbelasting van het lichaam door tillen, sjouwen of ander soortgelijke inspanningen. Ook zijn er beroepen die je als emotioneel stressvol zou kunnen zien. Je kan dan denken als veel banen in de zorg. Zoals: Zuster, psycholoog of een thuiszorgmedewerker.
    Ook zie je bepaalde banen, zoals als je te maken hebt met klantenservice, dat je vaak met agressie te maken krijgt, die worden allemaal tot deze tak berekend.
  3. Rol-gerelateerde stressoren: Je kan dan bijvoorbeeld denken aan een CEO die een groep mensen moet aansturen. Of juist andersom, mensen die hun baas niet kunnen uitstaan.
  4. Sociale stressoren: dit zien we als slechte communicatie tussen collega’s, maar ook pestgedrag, ongelijkheid, (sexuele) intimidatie, conflicten, agressie en machtsvertoon van bazen.
  5. werkschema-gerelateerde stressoren: Zoals mensen die in ploegendienst werken, lange uren werken, of veel over werken.
  6. Cariere gerlateerde stressoren: Zoals, baan onzekerheid, slechte arbeidsvoorwaarde, minder gelijke kansen en ontslagen zijn.
  7. Traumatische stressoren: Je moet dan vooral denken aan mensen die werken onder gevaarlijke omstandigheden, zoals politieagenten, brandweermannen, soldaten, etc. Het PTSD cijfer ligt bij deze beroepen ook aanzienlijk hoger.
  8. Organisationele stressoren: Als een bedrijf moet inkrimpen, gaat fuseren of nieuwe technologie krijgt, betekent dit vaak veel onzekerheid voor de mensen die er werken.

Maar wat zijn precies de gevolgen van stress op het werk?

Hier wat voorbeelden:

1. Hoge bloeddruk

2. Gevoelens van angst en depressie

3. Werknemer kan zich gaan isoleren

4. Hartziektes

5. Middelengebruik en verslaving

6. Hoog cholesterol

7. Beroerte

8. Vervreemding van de eigen sociale kring

9. Lusteloos en tekort aan zingeving

10. Agressie

Waarschijnlijk zijn dit niet de enigste voorbeelden over de gevolgen van stress op de werkplek. Maar misschien nog fijner om te weten; hoe los je het op?

Hier wat voorbeelden voor werkgevers:

  1. Geef de werkplek een transformatie. Zorg voor planten en natuur in de werkomgeving. Huur desnoods iemand daarvoor in. Simpele hokjes met een on-inspirerende omgeving, daar gaat uiteindelijk niemand beter van werken en als je wilt dat je mensen creatief blijven, dan is dit een goede optie
  2. Geef een paar 10 minuten extra breaks in de dag. Een meditatieruimte zou ideaal zijn om weer tot rust te komen
  3. Maak gebruik van de creativiteit van je werknemer. Als je ze betrekt in je beslissingen, zullen ze meer waardering ervaren en zal de stress afnemen.
  4. Kies mensen en projecten bij elkaar uit die matchen op de kwaliteiten en skills van die personen. Zo zorg je dat er niet alleen effectief gewerkt wordt, maar ook dat er meer plezier is in het werk.
  5. Maak een duidelijk plan/weg naar promotie. Wat zijn de doelen die ze moeten behalen en wanneer is dit haalbaar? Dit zorgt voor meer rust bij de persoon en in de hiërarchie en dus minder stress.
  6. Zorgt dat je extra veiligheidsmaatregelen treft voor je werknemers. Ze zullen zich gewaardeerd, verzorgt en meer veilig voelen. Vooral mensen met beroepen die fysiek zijn, hebben hier veel baat bij

Tips om de stress te verlagen bij werknemers:

  1. Doe een cursus zelfvertrouwen en/of assertiviteit
  2. Wordt een specialist en verdiep je beter in de vakkennis en doe hier een cursus voor
  3. Doe aan meditatie/mindfulness
  4. Ga sporten of wandelen in de natuur
  5. Neem therapie als dat nodig is
  6. Blijf socialiseren met je collega’s. Een gevoel van uitsluiting geeft alleen nog maar meer stress
  7. Blijf ten alle tijden jezelf. Je bent wie je bent vandaag en misschien is het morgen beter, maar nu ben je de persoon die je bent, pas je niet aan. Want maskers kosten een hoop energie en stress
  8. Ga op de fiets naar het werk als dat mogelijk is
  9. Praat met een vriend, collega of supervisor hierover. Kies iemand uit die jij vertrouwt
  10. Hou elke dag een dagboek bij, zodat je het van je af kan schrijven.
  11. Schrijf de stressoren op en bekijk welke je kunt aanpakken en maak hiervoor een plan van aanpak.

Tot zover de tips voor stress op het werk. Laten we doorgaan met de volgende.

De gevolgen van stress op school

De gevolgen van stress op school

Dit is voornamelijk voor de jongeren onder ons, maar wie weet zit je in een situatie die vergelijkbaar is en kan het je helpen.

Hierbij mogelijke oorzaken waarom jij of je kind gestressed is op school:

  1. Test die eraan komen of onverwachte tests
  2. Te veel huiswerk
  3. Ze moeten te veel doen op school
  4. De school loopt achter met andere scholen kwa kwaliteit, waardoor de leerling harder moet werken en gestresst raakt
  5. Te weinig tijd om te ontspannen
  6. Slechte relatie met leraar of leerlingen
  7. Pestgedrag, intimidatie of uitsluiting
  8. Slaaptekort
  9. Voordragen aan de klas
  10. Te weinig steun van ouders of leraren
  11. Het verhuizen naar een nieuwe school
  12. Het niveau is te hoog en in enkele gevallen te laag
  13. Er wordt in de routine waarin dingen gedaan worden constant verandert.

Al deze oorzaken kunnen een geweldige bron van stress met zich meebrengen. Vooral de jongere kinderen kunnen hier heftig op reageren. Probeer er achter te komen waar jouw kind last van hebt en probeer zoveel mogelijk van deze factoren te elimineren.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van deze stress op school. Dit komt van deze wetenschappelijke studie:

Bang zijn, een sneller kloppend hart, rillingen, en gevoelens van verdriet werden gerapporteerd bij iets meer dan 50% van de kinderen. Hoofdpijn was een andere groot gevolg. Deze werd geconstateerd bij 46,6% van de kinderen.

Hierbij een lijst van overige gevolgen van stress bij kinderen op school:

  • zorgen maken
  • schaamte
  • Angst
  • Moeheid
  • Honger
  • Niet lekker voelen
  • Stijve spieren
  • Blozen
  • Zich slap voelen
  • Huid acne
  • Zich koud voelen
  • zich misselijk voelen

Als je dus kinderen of schoolgangers hebt en ze vertonen één van deze symptomen, vraag ze dan hoe het gaat en of ze stress voelen op school en reageer hier adequaat op.

De gevolgen van stress op het lichaam

De gevolgen van stress op het lichaam

Wanneer er stress wordt ervaren is dit niet alleen mentaal, maar kunnen er ook fysieke klachten optreden. De oorzaken zijn eindeloos; van in de file zitten, tot het verlies van een dierbare en alles wat er tussen zit.

De stress op zich is niet het probleem, het wordt pas een probleem als de stress zich gaat ophopen in het lichaam. Het is dus zaak om stress zoveel mogelijk af te voeren.

Maar wat zijn precies de gevolgen van stress op het lichaam? De gevolgen op het lichaam laat zich kennen op bepaalde specifieke gebieden. Hierbij een lijstje:

  1. Het hoofd – Het laat zich vooral vertalen in hoofdpijn en migraine
  2. Het hart – Stress kan maagzuur in werking zetten, waardoor je een brandend gevoel bij de maag krijgt. Ook kan er door de spanning hartkloppingen veroorzaakt worden.
  3. De longen – Door de gespannenheid, gaan ook de longen zich samentrekken. Het kan dus zijn dat je moeilijker gaat ademen.
  4. Reproductie organen – De sexuele drive kan (sterk) verminderen en ook kun je op lange termijn onvruchtbaar worden. Ook kunnen er erectieproblemen bij de mannen voorkomen. Bij de vrouwen kan dit probleem zich tonen in het verminderen of het hebben van een willekeurige maandelijkse menstruatie.
  5. Spieren kunnen erg stijf worden – Iedereen herkent het wel zo af en toe. De spieren kunnen stijf worden en dan vooral bij de schouders, nek en hoofdgebied.

De gevolgen van stress op de maag en darmen

De gevolgen van stress op de maag en darmen

Er zijn een aantal gevolgen als je langdurige stress hebt op de maag en darmen. Het hoeft natuurlijk niet perse zo te zijn, dat je het krijgt als je veel aan stress lijdt, maar het is wel mogelijk. Hierbij wat voorbeelden:

  1. Inflammatoire darm ziekte – Langdurige stress kan een terugval veroorzaken en mogelijk zelfs dit ziektebeeld mede veroorzaken. Volgens deze studie is er een verscheidenheid aan mechanismen waarmee stress zowel de systemische als gastro-intestinale immuun- en ontstekingsreacties beïnvloedt.
  2. Prikkelbare Darm Syndroom – In een studie waarbij werd gekeken naar bijna 600 mensen van wie de gastro-enteritis werd veroorzaakt door de bacterie Campylobacter, ontdekten onderzoekers dat het vermogen van de patiënt om met stress om te gaan vóór de infectie een cruciale factor was in het al dan niet ontwikkelen van IBS. Degenen met hogere niveaus van waargenomen stress, angst en negatieve overtuigingen over ziekte op het moment van infectie liepen een groter risico om IBS te ontwikkelen. Daarentegen leken depressie en perfectionisme het risico op IBS niet te vergroten.
  3. Maagzuur reflux ziekte In een onderzoek dat werd uitgevoerd in een medisch centrum voor de gezondheid van vrouwen, merkten onderzoekers op dat er geen verhoogde frequentie van maagzuur was wanneer patiënten onder acute stress verkeerden.In de praktijk merkten chronisch angstige patiënten echter eerder een verergering van hun symptomen tijdens angstige momenten. Met andere woorden, hun houding (de stress) beïnvloedde hun perceptie van de ernst van de symptomen.
  4. Maagzweren – De meeste zweren zijn het gevolg van een infectie met bacteriën die Helicobacter pylori (H. pylori) worden genoemd. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, veroorzaakt noch het eten van gekruid voedsel noch het leiden van een stressvol leven maagzweren. H. pylori-bacteriën verzwakken de beschermende slijmlaag van de slokdarm, maag of twaalfvingerige darm, waardoor zuur kan doordringen. Zowel het zuur als de bacteriën irriteren de binnenkant van de maag en veroorzaken een pijnlijke plek of zweer. Er zijn echter aanwijzingen dat aanhoudende stress leidt tot ontsteking van het slijmvlies, waardoor maagsappen het gevoelige maagslijmvlies eronder kunnen irriteren. Toch moet hier nog meer onderzoek naar gedaan worden om het zeker te weten.
  5. Alle spijsverteringsaandoeningen – Stress verhoogt de beweeglijkheid van de darmen en de vochtafscheiding. Daarom kunt je last krijgen van diarree of herhaalde aandrang om te plassen tijdens of na een stressvolle gebeurtenis. Stress kan zowel het legen van de maaginhoud vertragen als de doorgang van materiaal door de darmen versnellen. Deze combinatie leidt tot buikpijn en veranderde stoelgang. Bovendien verlaagt acute psychologische stress de pijngrens van een persoon, waardoor symptomen minder snel merkbaar zijn en de klacht kan verergeren.

We kunnen dus zien dat stress het nodige kan doen met je darmen en je maag. Gelukkig kan stress beetje bij beetje ook verwijdert woorden. Hier een aantal opties als je last heb van je maag en darmen door middel van stress:

  1. Adem dieper in – Door dieper in de ademen krijg je lichaam meer zuurstof. Daarentegen als je oppervlakkig ademt kan je snel in de fight or flight response schieten en maak je extra cortisol aan. Hierbij een kort filmpje voor dieper ademen.
    Het is wel een engels filmpje:
  2. Hou je in de gaten hoe je praat tegen jezelf – Veel mensen hebben niet door hoe ze tegen hun zelf praten en hoe dat hun stressniveau omhoog haalt. Vaak komen deze gedachten en zelfpraat vanuit oude stukken, oftewel trauma’s. Probeer je bewust te worden van hoe je tegen jezelf praat en zie de herhalende patronen erin. Zodra je weet wat de patronen zijn, spreek die stukken toe (de oude stukjes trauma en hun gedachten/overtuigingen) als een liefdevolle ouder die het toen niet had. Je verandert dan langzaam de programmering en je zelfpraat, wat je stress niveaus uiteindelijk omlaag gaat brengen.
  3. Probeer lage intensiteit sporten – Het gekke is dat sommige sporten juist de klachten van IBS of andere darmziekte kunnen verergeren, maar lage intensiteit sporten verbeteren juist de stressklachten, zonder dat je extra last krijgt van je maag of darmen. Wandelen is hiervoor bij uitstek geschikt. Zeker als je wandelt in de natuur. De natuur heeft al een extreem rustgevend effect op mensen.
  4. Neem tijd voor jezelf – Ons zenuwstelsel kan nog wel eens overbelast zijn met te veel energie als er veel stress aanwezig is in ons systeem. Neem daarom kleine ontspannende breaks, dagjes vrij of weekendjes weg. Of doe andere dingen en maak wat meer tijd vrij. Dit kan enorm veel vrijheid en een ontspannend gevoel geven.
  5. Lach meer – Van lachen voel je je prettig, maar nog helemaal niet zo makkelijk als je gestressed bent. Toch is het een kwestie van proberen en het effect te voelen. Het brengt namelijk je hormonen weer in balans. Door lachen krijg je minder cortisol en meer dopamine en endorphins in in bloed. Er bestaan zelfs lach coaches en lach cursussen. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar wie weet ga ik dat wel eens doen. Het lijkt me een leuke ervaringen!

De gevolgen van stress op lange termijn

De gevolgen van stress op lange termijn

Eigenlijk is hierboven bijna alles wel opgenomen wat de lange termijn gevolgen van stress kunnen zijn, maar hierbij nog een samenvatting:

  1. Hoofdpijn
  2. Pijn in het lichaam
  3. Maagpijn en spijsverteringsproblemen
  4. Verhoogde of verminderde eetlust
  5. Hoge bloeddruk
  6. Hoge suiker niveaus
  7. Slapeloosheid (slaapproblemen ‘s nachts) of teveel slapen
  8. Depressie
  9. Angstaanvallen
  10. Ongerustheid
  11. Hartproblemen en een hartaanval
  12. Het tijdelijk niet meer kunnen stoppen met denken
  13. Beroerte
  14. Verzwakt immuunsysteem (vooral nu relevant)
  15. Gewichtstoename
  16. Afvallen
  17. Onregelmatige menstruatie
  18. Verminderd libido (zin in seks)

En als we sommige dokters en wetenschappers moeten geloven, zoals dokter Gabor Mate dan is stress bijna altijd de onderliggende oorzaak van elke ziekte.

Het is dus vooral zaak om stress af te voeren, omdat stress in je lichaam kan blijven zitten. Met al de tips hier en op de website, zal je dat zeker lukken.

Wees gezond

Wees relaxed,

Lucas