Ken je dat gevoel wanneer je gestrest bent en je iedere kruimel wilt eten die in je koelkast ligt? De meeste mensen herkennen dit wel en toch kan je als je veel stress hebt, geen eetlust hebben.

Maar hoe zit dit nu precies? Waarom krijgt de één honger van stress en de ander juist minder eetlust?

Laten we daar vandaag achter komen en beginnen bij het begin…

Stress begint altijd met cortisol

Stress laat de hersenen het stofje cortisol aanmaken, Wanneer er cortisol in je bloed komt wordt ook het sympathisch zenuwstelsel in werking gezet. Het sympathisch zenuwstelsel maakt je klaar om in the fight or flight response te gaan. Er wordt adrenaline en meer cortisol in je bloed gebracht, de insuline gaat omlaag, je gaat sneller en oppervlakkiger ademen en je voelt je klaar om te vechten of te vluchten.

Alleen wat de meeste mensen niet weten is dat er een andere stresshormoon ook wordt aangemaakt, genaamd: corticotropine-afgevende factor. Dit hormoon communiceerd met het verterings systeem, zodat het een signaal aan de hersenen geeft om minder eetlust te krijgen.

Zeker mensen die veel angst ervaren, zoals bijvoorbeeld bij een gegeneraliseerde angststoornis, hebben hogere waardes van deze hormonen, waardoor ze vaak weinig eetlust hebben.

Kan je veel eten bij stress of je eetlust verliezen als dezelfde persoon?

Kan je veel eten bij stress of je eetlust verliezen als dezelfde persoon?

Ja dat kan dus. Ze weten niet precies hoe het werkt, maar ze vermoeden dat het te maken heeft, met wat jouw brein als echte stress ervaart. Zoals we nu weten is stress triggeren bij een persoon heel subjectief. Wat de één veel stress geeft, heeft de ander niet of nauwelijks.

Zo kan bij één persoon met een conflict op het werk, s avonds thuiskomen en de koelkast leeg eten, terwijl bij dezelfde persoon een overlijden de eetlust totaal verdwijnt. Het lijkt erop dat triggers uit het verleden en de ernst ervan, het verschil uitmaken.

Zijn er ook nog psychologische aspecten waarom je na stress geen eetlust meer hebt?

Bij sommige mensen, waar de cortisol levels hoog zijn, kunnen ze een misselijk gevoel krijgen of de stoelgang is onregelmatig en slecht. Daarom kan je het eten ook gaan vermijden, omdat je bang bent om ziek te worden of de klachten verergeren.

Dit wordt op een gegeven moment ook realiteit als je denkt dat niet eten de klachten verergerd. Want meestal pak je dan wat snelle ongezonde snacks, je slaat gezonde gekookte maaltijden over, waardoor de darmen geïrriteerd gaan reageren.

Nu het bevestigd is, kan het zo zijn dat je alleen nog maar minder gaat eten.

Een ander psychologisch effect als je stress ervaart en weinig eetlust hebt is dat de manier waarop we stress ervaren vaak niet te controleren is. Het gevoel van uit controle gaan is een onaangename ervaring. Om dit gedrag te compenseren wordt de hoeveelheid voedsel wat je inneemt beperkt om zo een gevoel van controle te krijgen.

Zijn er nog tips als ik door stress minder eetlust hebt?

Zijn er nog tips als ik door stress minder eetlust hebt?

Ja die zijn er zeker. Hierbij de belangrijkste tips:

1. Neem geen eten met veel vet, suiker of vezels

Zeker de laatste klinkt onlogisch, omdat vezels zo goed voor ons zijn, maar het gaat hier om het makkelijk verteren van voedsel en deze 3 soorten voedsel is dat niet. Je wilt immers niet dat je darmen en maag geïrriteerd raken om zo nog meer stress te veroorzaken. Je kan dan in een vicieuze cirkel raken.

2. Drink je calorieën

Als eten niet gaat en je hebt toch je vitamines en mineralen nodig, dan is het goed om je calorieën drinkend binnen te krijgen. Je kan dan denken aan licht verteerbare smoothies of groentesappen vers gejuiced vanuit de juicer. Zo krijg je toch de nutriënten binnen die je nodig hebt en vaak krijg je ook nog wat magnesium en kalium binnen om de stress tegen te gaan.

3. Als je een craving hebt; ga ervoor!

Soms is het beter iets binnen te hebben, dan helemaal niks. Nogmaals geen vet, suiker of voedsel met veel vezels. Maar als je iets anders ongezonds wilt eten, dan kan dat gewoon. Liever dat, dan helemaal niks. Je kan op een later moment als je minder gestresst bent je eetgewoonte weer aanpassen.

4. Neem geen cafeïne in

Cafeïne stimuleert het sympathisch zenuwstelsel en we hebben nu geleerd dat dat het systeem is wat voor hoge cortisol en de fight or flight response zorgt. Ook zorgt cafeïne voor een extra onderdrukking van de eetlust. Vandaar ook dat het wordt gebruik met gewichtsverlies.

5. Ga langs bij een arts als de vermindering van eetlust blijft

Je kan deze tips opvolgen en er toch achter komen dat het niet genoeg blijkt. Een arts heeft uiteraard veel meer kennis en instrumenten in en bij zich om je goed door te meten en tot een conclusie en een eventuele oplossing te komen.

Ga langs bij een arts als de verminderde eetlust 2 tot 4 weken aanhoudt en je tot 5 kilo of meer per maand afvalt. Heb je het gevoel dat je eerder moet gaan, ga dan eerder. Je lijf wil je dan wat vertellen.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen wat de oorzaken zijn van verminderde eetlust bij stress en wat oplossingen aangeboden.

Wees relaxed.

Wees gezond,

Lucas