Spannings hoofdpijn en nekpijn door stress wordt meestal omschreven als een pijn die aanvoelt als een strakke band om je hoofd of als een gewicht die er bovenop ligt.

Je nek- of schouderspieren kunnen ook pijn doen, samen met de hoofdpijn. De pijn kan 30 minuten tot meerdere dagen aanhouden, of kan zelfs continu zijn.

Spanningshoofdpijn en nekpijn is een zeer vervelende conditie en we gaan proberen huismiddelen te vinden en rek en strek oefeningen om hoofd- en nekpijn te verminderen die veroorzaakt zijn door stress.

Lees je mee?…

Verschillen tussen spanningshoofdpijn en migraine

Als je spannings hoofdpijn hebt, zal het een milde tot matige pijn veroorzaken, terwijl de pijn van migraine invaliderend kan zijn. Normale beweging tijdens dagelijkse activiteiten mag spannings hoofdpijn niet verergeren, in tegenstelling tot migraine, die kan worden verergerd door beweging.

Er is een overlap in de triggers van migraine en spanningshoofdpijn, Beide kunnen namelijk worden veroorzaakt door stress en/of vermoeidheid. Hoofd- en nekbewegingen zijn belangrijke triggers bij patiënten met spanningshoofdpijn, terwijl honger en geur significant veel voorkomende triggers zijn bij migraine.

Triggers van spanningshoofdpijn

De meest voorkomende oorzaken van spanningshoofdpijn die zijn gemeld, zijn angst, emotionele stress, depressie, een slechte houding en een gebrek aan slaap.

Lichamelijke uitputting is ook een veelvoorkomende oorzaak van hoofdpijn, dus zorg ervoor dat je voldoende slaapt.

sterke emoties die leiden tot nekpijn en hoofdpijn

Hoe sterke emoties ook tot fysieke pijn kan leiden.

Studies hebben aangetoond dat chronische pijn niet alleen kan worden veroorzaakt door lichamelijk letsel, maar ook door stress en emotionele problemen. Vooral mensen die een trauma hebben meegemaakt en lijden aan een posttraumatische stressstoornis (PTSD), lopen vaak een hoger risico om chronische pijn te ontwikkelen.

Chronische pijn wordt gedefinieerd als een langdurige fysieke pijn die langer aanhoudt dan het natuurlijke genezingsproces zou moeten toelaten. Deze pijn kan het gevolg zijn van verwondingen, ontstekingen of neuralgieën en neuropathieën (aandoeningen van de zenuwen), maar sommige mensen lijden bij afwezigheid van een van deze aandoeningen.

Chronische pijn kan iemands vermogen om gemakkelijk te bewegen verzwakken, kan hun normale functioneren belemmeren, en het zoeken naar verlichting kan leiden tot verslavingen van pijnstillers, die het probleem verergeren.

Chronische pijn gaat ook vaak gepaard met gevoelens van hopeloosheid, depressie en angst.

Veel mensen zijn al bekend met het feit dat emotionele stress kan leiden tot buikpijn, prikkelbare darmsyndroom en hoofdpijn, maar weten misschien niet dat het ook andere lichamelijke klachten en zelfs chronische pijn kan veroorzaken.

Studies hebben uitgewezen dat hoe angstiger en gestrester mensen zijn, hoe meer gespannen en vernauwde hun spieren zijn, waardoor de spieren na verloop van tijd vermoeid en inefficiënt worden.

Meer subtiel is dat iemand psychosomatische symptomen of stressgerelateerde symptomen kan ontwikkelen vanwege onopgeloste emotionele problemen.

Dit zijn geen nieuwe ontdekkingen; Vanwege het belang van deze link hebben onderzoekers de relatie tussen lichaam en geest al tientallen jaren bestudeerd.

Deskundigen hebben gemerkt dat het meemaken van een traumatische gebeurtenis invloed kan hebben op het ontstaan van pijn. In feite heeft ongeveer 15-30% van de patiënten met chronische pijn ook PTSD.

Peter Levine, een expert op het gebied van trauma, legt uit dat trauma plaatsvindt “wanneer ons vermogen om te reageren op een waargenomen dreiging op de een of andere manier te overweldigend is, slaan we de energie en herinnering op in ons lichaam en brein.”

De meeste onderzoekers zijn het niet eens over een precieze definitie van trauma, maar zijn het er wel over eens dat een typische trauma reactie fysiologische en psychologische symptomen kan omvatten, zoals verdoving, hyper nervositeit, nachtmerries, flashbacks, hulpeloosheid en vermijdingsgedrag.

Tijdens een traumatische gebeurtenis gaat het zenuwstelsel in de overlevingsmodus (het sympathische zenuwstelsel) en heeft het soms moeite om weer terug te keren naar zijn normale, ontspannen toestand (het parasympathische zenuwstelsel).

Als het zenuwstelsel in de overlevingsmodus blijft, worden constant stresshormonen zoals cortisol afgegeven, waardoor de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel stijgen, wat op zijn beurt het vermogen van het immuunsysteem om te genezen kan verminderen.

hoofdpijn en nekpijn door stress

Lichamelijke symptomen beginnen zich te manifesteren wanneer het lichaam voortdurend in nood verkeert.

Als iemand een trauma heeft meegemaakt voorafgaand aan zijn huidige verwonding of trauma, kunnen oude herinneringen mogelijk worden geactiveerd, waardoor de effecten van het nieuwere trauma worden verergerd.

Dr. Bessel van der Kolk, een bekende trauma-onderzoeker, legt uit; “Onderzoek heeft aangetoond dat veel getraumatiseerde mensen, waaronder slachtoffers van verkrachting, mishandelde vrouwen en mishandelde kinderen, onder normale omstandigheden een redelijk goede psychosociale aanpassing hebben.

Alleen reageren ze echter niet op stress zoals andere mensen dat doen. Onder druk kunnen ze het gevoel hebben (of handelen) alsof ze opnieuw getraumatiseerd zijn. “

Vaak functioneert fysieke pijn om iemand te waarschuwen dat er nog emotioneel werk aan de winkel is, en het kan ook een teken zijn van onopgelost trauma in het zenuwstelsel.

Zelfs als iemand heeft gerouwd en de emotionele impact van een trauma heeft verwerkt, kan het zenuwstelsel zich onbewust nog steeds in de overlevingsmodus bevinden.

Het starten van een dagelijks wandelprogramma kan helpen om de spieren te mobiliseren en is de beste manier om het lymfesysteem te stimuleren om zijn werk te doen en geblesseerde spieren van zuurstof te voorzien.

De International Association for the Study of Pain concludeerde dat acupunctuur ook effectief is bij langdurige chronische pijnvermindering in verband met pijn die begint bij de botten en gewrichten.

Hoewel men zich misschien niet bewust is van het aanhoudende effect van het trauma, of denkt dat de traumatische gebeurtenis achter de rug is, kan het lichaam zich vastklampen aan onopgeloste problemen. Relevante psychotherapie kan helpen om de fysieke problemen op te lossen.

9 huismiddelen tegen hoofdpijn

1. Gember, de allrounder

Aangeprezen als een elixer voor hoofdpijn, gember is een huismiddel voor onmiddellijke verlichting van hoofdpijn. Het helpt de ontsteking van de bloedvaten in het hoofd te verminderen, waardoor de pijn wordt verlicht.

En omdat het de spijsvertering stimuleert, helpt het ook om de misselijkheid die optreedt tijdens migraine te verminderen. Misschien vraag je jezelf af hoe je dit ‘’wondermiddel’’ kunt gebruiken als een huismiddeltje tegen hoofdpijn?

Geen probleem, hierbij het recept:

Meng een gelijk deel gembersap en een gelijk deel citroensap en drink het op. Je kunt dit één of twee keer per dag drinken.

Je kunt ook een paar minuten een pasta van gemberpoeder en 2 eetlepels water op je voorhoofd aanbrengen om een snellere verlichting te krijgen.

2. Kalmeer met pepermuntolie:

Met zijn verfrissende geur helpt het verstopte bloedvaten te openen die hoofdpijn veroorzaken. Het bevat menthol dat helpt bij het reguleren van de bloedstroom in het lichaam. Adem rustig de aroma door de neus in.

Je kunt ook 3 druppels mengen met een eetlepel amandelolie, of gewoon een beetje water toevoegen en je hoofd of de achterkant van je nek ermee masseren.

Je kunt ook gemalen pepermuntblaadjes op je voorhoofd aanbrengen. Maak een kruidenthee door 1 theelepel gedroogde pepermunt toe te voegen aan een kop kokend water. Dek af en laat 10 minuten trekken.

Zeef de bladeren en voeg wat honing toe om het wat zoeter te maken. Nip langzaam aan de thee en voel hoe je hoofdpijn en nekpijn verzacht.

3. Lavendelolie:

Lavendel heeft niet alleen een heerlijke geur, het is ook een geweldige huismiddel tegen hoofdpijn. Gewoon de kalmerende geur van essentiële lavendelolie ruiken helpt al. Je kunt gewoon een paar druppels op een tissue doen en het inademen.

Je kunt ook 2 druppels lavendelolie toevoegen aan twee kopjes kokend water en de stoom inademen. Een andere optie is om twee of drie druppels en een eetlepel amandelolie of olijfolie te mengen en je voorhoofd ermee te masseren.

Je kunt zelfs een voetenbad met lavendelolie en pepermunt nemen, aangezien het hete water, het bloed naar je voeten laat trekken en dus niet het hoofd en de geur laat je ontspannen.

Opmerking: neem geen lavendelolie oraal in.

4. Kaneel:

Kaneel is een wonderkruid dat bekend staat als één van de effectiefste huismiddelen tegen hoofdpijn. Maar hoe gebruik je het dan? Hier is wat hulp:

Maal wat kaneelstokjes tot poeder en voeg wat water toe om een dikke pasta te maken. Breng het aan op je voorhoofd voor het slapen gaan en ga 30 minuten liggen. Daarna was je het af met lauw water.

tijm voor nekpijn en hoofdpijn

5. Maak tijd voor Tijm:

Voor het verlichten van hoofdpijn, doe een druppel of twee van etherische tijmolie of rozemarijnolie op je voorhoofd. Wrijf het zachtjes in de huid en blijf dan enkele minuten rustig zitten om dit huismiddeltje te laten werken. Bedank me later!

6. Kruidnagel

Deze mooie kruid kan worden gebruikt om een kloppende hoofdpijn te verlichten vanwege de verkoelende en pijnverlichtende eigenschappen. Plet een paar kruidnagels voorzichtig en doe ze in een zakje of een schone zakdoek.

Adem de geur van de geplette kruidnagel in als je hoofdpijn hebt, totdat je wat verlichting van de pijn krijgt. Je kunt ook 2 druppels kruidnagelolie en een eetlepel kokosolie plus zeezout in een kommetje doen en zachtjes je voorhoofd mee masseren voor het slapen gaan.

7. Basilicum:

Een sterk geurend kruid dat wordt gebruikt voor de natuurlijke behandeling van hoofdpijn, want het heeft veel pijnstillende voordelen.

De olie werkt als een spierverslapper en helpt bij het verminderen van hoofdpijn die veroorzaakt wordt door spanning, stress en strakke spieren. Je kunt 3 of 4 verse basilicumblaadjes in een kopje kokend water doen en laten inkoken.

Voeg een beetje honing toe en nip langzaam van de thee. Je kunt ook wat verse basilicumblaadjes kauwen of de stoom inademen nadat je basilicum in een pan met water hebt gekookt.

8. Basis strekoefeningen:

Een paar eenvoudige oefeningen om je hoofd te strekken en te stretchen, kunnen de intensiteit van de hoofdpijn helpen verminderen. Beweeg je kin naar boven en beneden, naar links en rechts, en buig je nek zijwaarts naar elke schouder.

Je kunt ook proberen de nek langzaam met de klok mee en tegen de klok in te draaien om de schouder- en nekspieren te helpen ontspannen. Dus als u hoofdpijn krijgt, weet je wat je moet doen.

9. Opwarmen of afkoelen?

Het aanbrengen van een ijspakking op de achterkant van je nek kan verlichting bieden bij migraine. Aangezien de kou van het ijs de ontsteking helpt verminderen die bijdraagt aan hoofdpijn.

Bovendien heeft het een verdovend effect op de pijn. En geloof het of niet, gewoon je voeten in warm water weken helpt ook om hoofdpijn te verminderen.

Extra tip: Voeg bij ernstige hoofdpijn een beetje hete mosterdpoeder toe aan het water.

Je kunt ook een washandje ondergedompeld in ijs koud of heet water gedurende 5 minuten over je hoofd leggen. Herhaal dit proces meerdere keren.

10. An apple a day, keeps the doctor away:

Zowel appels als appelciderazijn kunnen worden gebruikt om hoofdpijn te bestrijden. Ze helpen het zuur-base-evenwicht in het lichaam te herstellen.

Meng een half kopje appelciderazijn met een half kopje water en kook het mengsel in een afgedekte pan. Haal de pan van het vuur en houd een handdoek boven je hoofd en inhaleer langzaam de stoom.

‘’Dit geeft onmiddellijke verlichting van sinus hoofdpijn ‘‘, zegt Dr Supriya Bali, Max Ziekenhuizen. Als je wakker wordt met hoofdpijn, eet dan een stukje appel bestrooid met zout en drink daarna wat warm water.

Of voeg 2 thee lepels appelciderazijn toe aan een glas water, met honing en een scheutje citroensap. Drink het 2 of 3 keer per dag.

Dit waren de huismiddelen tegen hoofdpijn, die ook nog de nekpijn kunnen verlichten, omdat het met elkaar in verbinding staat.

Laten we doorgaan met wat rekoefeningen voor nek en schouderpijn. Ook hier geldt; alles is met elkaar verbonden, dus het kan ook helpen tegen hoofdpijn.

rekoefeningen hoofdpijn en nekpijn

Rekoefeningen voor nek- en schouderpijn

Massage, yoga en rotatorenmanchet fysiotherapie zijn allemaal geweldige manieren om de juiste lichaams mechanismen te verbeteren en ongewenste nek- en schouder spanning te verlichten.

Ik raad je aan een paar strekoefeningen te doen om te zien of je jouw schouders en nekspieren een beetje kunt laten ontspannen. Hier zijn een paar eenvoudige, maar effectieve strek oefeningen die je de hele dag door kunt doen.

  • Nekoefeningen – Laat je kin naar je borst zakken voor 15 seconden en laat het voorzichtig hangen. De hoogte van je hoofd strekt zich uit door je bovenrug. Laat je hoofd vervolgens 15 seconden voorzichtig naar rechts vallen en vervolgens 15 seconden naar links.
  • Schouder aan oor – Zit met een rechte ruggengraat en kantel je hoofd voorzichtig naar je linkerschouder. Je kunt een beetje dieper gaan door je hoofd voorzichtig iets verder naar beneden te trekken met je rechterhand, totdat je een zachte trek voelt. Houd deze positie 30 seconden vast en herhaal dit aan de andere kant.
  • Schouderrollen – Houd tijdens het zitten of staan een goede houding aan en rol je schouders omhoog en naar achteren en vervolgens naar beneden. Herhaal deze cirkelvormige beweging 10 keer. Doe het dan in de tegenovergestelde richting en rol je schouders omhoog, naar voren en dan naar beneden. Herhaal dit 10 keer.
  • Schouders omhoog – Terwijl je staat of zit, leg je je armen langs je zij, strek je rug en til je je schouders langzaam op richting je oren. Houd een paar seconden vast en laat ze dan langzaam weer naar beneden zakken. Herhaal deze handeling 5 keer.
  • Armen strekken – Breng je rechterarm over je borst en breng je linkerhand omhoog om deze te ondersteunen door uw rechterarm lichtjes in je borst te duwen om dieper, maar toch zachtjes te strekken. Houd 30 seconden vast en herhaal aan de andere kant.
  • Voorwaartse buiging – Sta rechtop met je voeten iets breder dan de heupen van elkaar. Vlecht je handen achter je rug. Je zou een lichte trek in je borst moeten voelen. Met een lichte buiging in de knieën, vouw je naar voren, scharnierend naar de heupen, en breng je je armen naar het plafond. Zorg ervoor dat er geen spanning of ongemak in uw nekspieren zit door je hoofd vrij te laten hangen. Blijf deze oefening voor 60 seconden vasthouden.
  • Meditatie – Door jezelf een mentale pauze te geven, kunt je je nek- en schouderspieren ontspannen. Ga 5-10 minuten rustig zitten met je ogen dicht. Probeer te luisteren naar een geleide meditatie of laat je geest gewoon stil zijn. Het kan wat oefening vergen, maar probeer elke dag 10-20 minuten te mediteren om chronische stress te helpen verminderen.
  • Beweeg je lichaam – Cardio- en aërobe oefeningen kunnen de spieren in je nek en schouders lostrekken, waardoor de bloedtoevoer toeneemt, de spieren worden uitgerekt en gifstoffen vrijkomen.

Tot zover mijn artikel over nek en hoofdpijn te verminderen door stress. Hopelijk heb je er wat aan en hoor graag of het je geholpen heeft.

Wees relaxed.

Wees pijnvrij,

Lucas