Het is gezond om een minimale dosis stress te hebben. Het houd je scherp en het komt je functioneren ten goede. Maar als je kijkt hoeveel stress we hebben in deze huidige tijd gemiddeld gezien, is dit zeer ongezond voor ons en kan tot overgewicht leiden.

Er zijn zelfs dokter en wetenschappers die zeggen, dat de meeste fysieke klachten uiteindelijk terug te voeren zijn op stress.

Zo ook de klachten van overgewicht veroorzaakt door stress. Het is één van de vele symptomen die kunnen gaan opspelen bij te veel stress.

Hoe zit dit nou precies en hoe komen we van stress en die extra pondjes af? laten we een kijkje nemen en zien of we er wat kilo’s af kunnen halen bij jou.

Hoe krijg je overgewicht door stress?

Je hebt vast wel wel eens gehoord van het bekende stresshormoon, genaamd Cortisol. Elke keer als je gestressed bent, gaan je bijnieren adrenaline en cortisol aanmaken. Dit doet je lichaam omdat het zich wil klaarmaken voor een aanval of een vlucht. Het zogenaamde fight or flight systeem.

Het resultaat hiervan is dat glucose wordt vrijgegeven vanuit de spieren en de lever. Glucose is onze energiebron en die energie die hebben we nodig tijdens het vechten of vluchten.

Als de ‘’dreiging’’ weg gevallen is zakt de glucose weer, maar de cortisol piekt juist nu om je energielevels te herstellen. Er komt dus extra cortisol in je bloed en zoals je zult gaan lezen heeft dit effect op overgewicht.

cortisol en overgewicht

Cortisol en honger naar suiker

Suiker en uiteindelijk glucose is een manier van het lichaam om de energievoorraad aan te vullen na de flight or fight response. Mocht er weer een ‘’nieuwe aanval’’ zijn op jou, dan heb je voldoende energie om weg te vluchten of te vechten.

Je lichaam doet dus precies wat het moet doen. Alleen met de realiteit van vandaag zijn dat stressoren er niet meer, maar wel allerlei andere stressoren en dan vooral de mentale, zoals stress.

Het lichaam slaat deze suikers vooral op bij de buik en ook bij de dijen van vrouwen. Mocht je dus een hele stressvolle dag gehad hebben, wees dan niet verbaasd dat je suiker cravings krijgt. Nu je dit weet, kun je ook een paar glazen water drinken of andere tips gebruiken die ik zo ga geven.

Cortisol en Metabolisme

Zelfs als je het lukt om geen vettige en suikerrijk eten te eten, veroorzaakt cortisol toch de vertraging van het metabolisme. Met andere woorden: Je verbrand minder snel je calorieën en je overige calorieën worden in vet opgeslagen,

Stress en ongezonde gewoontes

Niet alleen doet stress en cortisol zorgen voor overgewicht, maar daardoor neem je ook sneller slechte gewoonten over. Hierbij een paar voorbeelden:

1 Emotie eten:

Cortisol kan niet alleen suikercravings veroorzaken, maar de extra energie die je je zenuwgestel zit wil zich afvoeren. Vanuit deze onrust en nervositeit -wat zich vaak laat vertalen in negatieve emoties- heb je de neiging om te gaan emotie eten.

Waarschijnlijk merk je dan dat je tijdelijk een beetje opluchting van de emoties. Maar al vrij snel daarna ga je je schuldig voelen en komt er alleen maar negatieve emoties bij. En, ja, helaas stimuleert dat alleen maar in meer emotie eten.

2. We eten sneller ongezonde snacks en fast food

Juist, omdat we de pijn, de nervositeit of negatieve gevoelens zo snel mogelijk willen dempen hebben we de neiging om het eerste makkelijke maal te pakken wat voor ons ogen ligt.

Meestal zijn dit niet de gezondste optie, want koken kost nou eenmaal tijd. Daarnaast zijn ongezonde snacks vaak suiker en vet. Dit herinnert ons aan onze kindertijd, waar we ons goed voelde toen we snoep kregen of iets anders ongezond als we pijn hadden.

Ons onderbewuste heeft dat onthouden en hoopt zo de pijn en de innerlijke onrust weg te halen zo.

3. Sporten, wat is dat??

De meeste mensen hebben moeite om te gaan sporten als ze gestresst zijn, ze zijn te nerveus, sjagerijnig en ongeïnspireerd op het moment dat ze gestrest zijn.

Het enigste waar gestresste mensen zich mee bezighouden is hoe ze de pijn en nervositeit kunnen verhelpen.

Laat sporten nou juist een uitstekende oplossing hiervoor zijn, maar het onderbewuste denkt hier anders over, want die is immers gewend aan snoep en ongezonde snacks te krijgen als het getroost wil worden.

Let dus op dit patroon om het te verhelpen.

4. Maaltijden overslaan

Dit is een andere slechte gewoonte die je kan hebben als je gestressed bent. Het gaat nog niet zo zeer over het overslaan als van een maal, maar meer wat er voor in de plaats komt.

Juist, omdat je zo veel snacks en ander vettig en zoetig voedsel eet, zit je snel vol en sla je maaltijden die je moet koken over.

Vaak zijn de normale gekookte maaltijden gezond en verantwoord. Ze voeden je en hebben weinig bijwerkingen, zoals overgewicht.

Maar door het snacken en andere ongezond voedsel, zal je deze maaltijden overslaan en steeds meer aankomen en ongezonder worden.

5. Je slaap slechter

Door de hoeveelheid stress gieren de negatieve emoties en de nervositeit door je systeem. Nu eet je daarbij ook nog ongezond, waardoor er minder positieve hormonen worden aangemaakt die je een fijn gevoel geven.

Slapen en in slaap komen is dus erg lastig voor jou. Alleen laat slapen nou net dat essentiële zijn, waarom het mensen mogelijk maakt om goed af te vallen, of dikker te worden als ze niet goed slapen.

Want leptine en ghreline zijn hormonen, die je honger impuls reguleert. Bij te weinig slaap worden er minder van deze hormonen aangemaakt en zul je dus meer hongergevoel ervaren, meer eten en uiteindelijk aankomen.

tips stress tegen overgewicht

Tips om niet aan te komen tijdens stress

1. Voorkom emotie-eten met inspiratie en wilskracht

Ik was zelf altijd een enorme emotie-eter en eerlijk gezegd dacht ik dat het altijd zo zou zijn. Ik kon er simpelweg gewoon niet mee stoppen. We noemen dit ook wel een verslaving. Ok, gecreëerd door cortisol en andere aspecten, maar toch…

Maak eens een lijstje, waarom jij graag niet meer wil emotie-eten? Maak er een mooi lijstje van. Een lijstje wat je inspireert en waarmee je toekomst perspectief creëert.

Heb je hem ok? De volgende keer als je vanuit emotie wilt gaan eten, neem dan eerst twee glazen water en/of een appel en een banaan. Dit stilt de honger al een beetje, maar nog veel belangrijker. Je creëert nieuwe zenuw paden in je hersenen, terwijl je de oude afbreekt.

Je programmeert 2 glazen water en een appel i.p.v eten wat je eten kan op dat moment. Die gewoonte vasthouden en behouden duurt tot de 30 en 60 dagen en dan moet je het daarna nog wel even onderhouden.

Maar als het goed is moet dit lukken, want je hebt een lijstje wat je inspireert wat je allemaal weer kan en gaan doen, als je afvalt en niet meer emotie eet. Succes!

2. Ga mediteren en mindfulness doen

Een uitstekende manier om de stress en cortisol uit je lichaam te halen is mediteren en met name mindfulness. De rust die je na een aantal maanden kan ervaren, zorgt ervoor dat er genoeg gelukshormonen in je systeem zitten, zoals endorfine, dopamine, serotonine en nog wel meer.

Die hormonen hebben ook de eigenschap je een voldaan en veilig gevoel te geven. Nu worden de stresshormonen vaak aangemaakt doordat de geest en het lichaam denken dat er een gevaar draagt.

Daar beschermen deze hormonen jou, omdat deze hormonen het signaal aan de hersenen geven dat het hier veilig is.

Daarnaast zijn er nog tal van redenen om aan mindfulness te doen.

3. Als er dit gebeurt, dan doe ik dat

Een beetje aanhakend op het eerste punt, meestal als je een craving krijgt om wat vettigs of wat zoetigs te pakken is dit moeilijk te weerstaan. Dit komt vooral, omdat de neuro paden in je hersenen al zo vaak gebruikt is dat het een oude gewoonte is geworden.

Het is dus noodzakelijk om nieuwe neuro paden te creëren en die te onderhouden. Dat gaat als volgt:

  1. Als ik een sugar craving krijg dan doe ik twee glazen water drinken en een appel eten
  2. Als ik een negatieve emotie voel, dan omarm ik die en ga ik even een klein stukje wandelen.

Best simpel zoals je ziet. Blijf dit herhalen en na 30-60 dagen is het verandert, dan mag je het vanuit discipline en inspiratie gaan onderhouden.

gezond eten stress

4. Leg alleen gezond eten in de ijskast

Dit is natuurlijk iets wat veel mensen weten, maar hoeveel doen het er daadwerkelijk? Vaak als je in de supermarkt bent, denk je toch: Ach één zakje chips kan geen kwaad en voordat je het weet ligt je halve kar weer vol met bewerkt voedsel.

Tip: Koop twee ongezonde snacks per week en houd je daaraan en de rest gezonde snacks en gezond eten. Bouw dit af, wanneer je het gevoel hebt dit niet meer nodig te hebben.

5. Sporten werkt

Sporten werkt, omdat ook hier de gezonde hormonen hun werk gaan doen. Ze geven de hersenen positieve signalen dat je in een veilige omgeving zit. Er zal geen extra cortisol aangemaakt worden.

Het is wel belangrijk, om als je in het beginstadium zit, sporten uit te kiezen die meer laagdrempelig zijn kwa intensiteit. Want bij sommige sporten, komt er ook een beetje adrenaline en cortisol vrij. Hou daar dus rekening mee.

Een ander bijkomend voordeel van sporten tegen overgewicht veroorzaakt door stress is, dat sporten je bloedsuiker naar beneden haald. Het verbrand immers de glucose.

Ook worden de cellen meer insuline gevoelig tijdens en na het sporten. Er komt dus meer insuline in je cel en in de insuline zitten onder andere -als je gezond eet- gezonde voedingsstoffen die je cellen en lichaam nodig hebben.

Je voedt daarbij je cellen en het lichaam en dit zorgt ervoor dat er minder hormonen geproduceerd worden, die je het gevoel van honger geven.

Tot zover deze uitleg waarom je overgewicht door stress kan krijgen en natuurlijk de tips om het te voorkomen. Succes ermee!

Wees voldaan

Wees jezelf,

Lucas