Ik geloof in mezelf, hoor je veel mensen zeggen, maar is dat echt zo? Heeft niet iedereen een stuk onzekerheid over zichzelf? Ik denk dat je nog verbaasd bent over hoeveel mensen zich onzeker voelen en niet geloven in zichzelf.

Daarom een paar tips voor je zelfvertrouwen, op de vraag; Hoe geloof je in jezelf?

1.Verander je idee over jezelf

Als je niet geloofd in jezelf, dan heb je waarschijnlijk ervaringen in je leven gehad, die je onzeker hebben gemaakt. Je zelfbeeld is hierdoor veranderd in negatieve zin. Het is daarom handig dit beeld op te kweken aan de hand van deze tips:

  1. accepteer jezelf zoals je nu bent en maak doelen die je positief stemmen voor de toekomst
  2. accepteer de gebeurtenissen in je leven en spreek met jezelf af dit als lessen te zien om te groeien en gebruik het als brandstof
  3. visualiseer de ideale jij, zoals jij het graag wilt zien. Oefen dit s ochtends bij het wakker worden en s avonds bij het naar bed gaan.

Een andere tip is om op te schrijven, hoe jij de ideale jij voor jezelf ziet. Wat kan die persoon? Wat voor een soort karakter heeft die persoon? Wat voor skills? Wat zijn zijn normen en waarden?

Gebruik weer de visualisaties om dit sochtends en savonds het aan te bieden aan je onderbewuste, zodat het werkelijkheid kan worden in je leven.

2. Pak je beperkende overtuigingen aan

Als je veel gebeurtenissen hebt meegemaakt waardoor je het geloof in jezelf bent verloren, dan heb je waarschijnlijk een hoop beperkende overtuigingen die je naar beneden halen.

Zoek die beperkende overtuigingen op, door middel van een vraagstelling.

Gebruik de waarom vragen erg veel. Bijvoorbeeld: Waarom voel ik me zo onzeker? En als ik mij dan zo onzeker voel, waardoor komt dit? Heb ik dit wel eens eerder gemaakt? En wanneer heb ik dit dan meegemaakt. Welke conclusie kan ik hieruit trekken?

De conclusie is vaak de beperkende overtuiging, die in je onderbewuste zit. Soms is het voldoende de overtuiging te zien voor wat hij is: namelijk vals en verdwijnt hij.

Alleen vaker moet je de beperkende overtuiging een nieuwe optie bieden. Je mag dus het tegenovergestelde affirmeren, zo vaak als mogelijk is en geeft dit 60 dagen de kans. Met 60 dagen zijn de meeste overtuigingen veranderd.

3. Waarom geven een oplossing biedt

Als je niet geloofd in jezelf, dan heeft dit vooral te maken met negatieve overtuigingen, emoties en herinneringen. Zie het als een bankrekening, waar je de hele tijd in het rood heeft gestaan. Het duurt dus ff tijd en moeite voordat je weer in het groen komt te staan.

Dit doe je daar liefdevolle acties naar jezelf en naar andere te doen. Een perfecte manier is om bij non-profit organisaties of vrijwilligerswerk je hulp aan te bieden. Op deze manier ga je de bankrekening weer vullen, totdat die weer positief of in het groen staat.

Je zelfbeeld en het vertrouwen in jezelf, zal weer langzaam hersteld worden.

hoe geloof je in jezelf, focus

4. Leer je focus om te draaien

Monniken leren hoe je te focussen. Focussen is enorm belangrijk. Zie het als een zaklamp die schijnt in een donkere schuur. In die schuur liggen mooie objecten en lelijke objecten. Alleen de vraag is, waar schijn jij je licht op? Dat is focus.

Dus zodra jij een negatief beeld, of gedachte krijgt, focus je dan op waardering, dankbaarheid en compassie. Of in ieder geval op positieve emoties en dan het liefst het tegenovergestelde van de negatieve emotie, gedachte of herinnering.

Hoe meer je dit doet, hoe meer je mentale spier van focus zich kan trainen. Een ander voordeel van deze focus en training is dat je gemoedstoestand steeds aangenamer en vrediger wordt.

Het zal je helpen weer in jezelf te geloven.

5. Geloof dat het mogelijk is

Als je niet denkt dat het mogelijk is weer in jezelf te geloven, hoe ga je dan beginnen met het proces? Affirmeer dagelijks dat je in jezelf geloofd en visualiseer een nieuwe toekomst vol met perspectief.

Geloof dat het mogelijk is is de eerste en meest belangrijkste stap.

6. Accepteer je negatieve gevoelens

Om weer geloof in jezelf terug te krijgen is het belangrijk je imperfecties te accepteren en te transformeren. Sterker nog; door het volledig te accepteren, transformeer je het.

Vooral negatieve emoties lijken een groot struikelblok. Zie ze als helpers, die je pijn transformeren op het moment dat je ze uit en/of volledig accepteert. Anders blijf je ermee zitten met alle gevolgen van dien.

Op het moment dat jij je negatieve emoties accepteert, zal er in de ruimte van de losgelaten negatieve emoties, zelf-acceptatie, zelfliefde en geloof in jezelf terugkeren.

7. Zet jezelf in de wereld

Veel mensen die niet meer in zichzelf geloven, gaan zich zelf vaak isoleren. Doodzonde voor jou en de wereld. Deel je giften die je te bieden hebt met iedereen!

Vaak is dit een vicieuze cirkel die steeds verder naar beneden gaat. Je zelfvertrouwen en het geloof in jezelf dat je wat kan verslechterd meer en meer.

Een goede oefening hiervoor is om eerst alles te inventariseren waar je bang voor bent en dan de situatie positief visualiseren, totdat je er een goed genoeg gevoel aan overhoudt, dat je de situatie aan kan.

Dan moet je wat je geoefend hebt daadwerkelijk in de praktijk brengen. Doe dit met kleine stapjes, zodat je steeds meer zelfvertrouwen terug krijgt.

Want als je in die negatieve vicieuze cirkel blijft hangen, ontneem je jezelf van veel levensenergie. Het leven is gemaakt om geleefd te worden, op het moment dat je dat niet meer doet, onttrek je jezelf van de bron die je energie geeft.

Aan de andere kant als je weer het leven aan gaat -met vallen en opstaan- zal je weer nieuwe positieve energie krijgen. Zet jezelf dus in de wereld, om nieuw vertrouwen en geloof in jezelf op te doen.

nieuwe gewoontes creeeren

8. Creëer nieuwe gezonde gewoontes

Reken af met slechte gewoontes en begin met gezonde, positieve nieuwe gewoontes. Verander niet meer dan één of twee gewoontes per keer. Geef iedere gewoonte 30 dagen de kans om te integreren.

Wees je er wel bewust van dat net nieuw gecreëerde gewoontes ook weer zo kunnen verdwijnen. Behoudt dus je scherpte en je ijzersterke discipline om vol te houden.

Iedere gewoonte die je aanleert, zal ook nieuw geloof in jezelf geven. En iedere gewoonte die je aanleert, komen meestal ook nieuwe aangeleerde skills bij die je gelijk overneemt. Onthoud dit dus!

9. Het is goed om te falen

Waarom is het goed om te falen hoor ik je denken? Heel simpel; als je niet faalt dan heb je het niet geprobeerd. Over het algemeen doet dit geen goed aan je eigenwaarde en het geloof in jezelf.

Daarnaast zijn de meest succesvolle mensen, mensen die keihard gefaald hebben, over en over! En wat halen ze uit falen: Allemaal kostbare lessen die hun weg geplaveid naar een gelukkig en voldaan leven.

Falen is dus niet erg, maar noodzakelijk voor je groei en als je groet, voel je toekomstperspectief en herwin je je geloof in jezelf terug.

10. Leer dat je sterker bent dan je denkt

Misschien voel je je vaak angstig en niet capabel. Je komt dan in dezelfde vicieuze cirkel waar ik het net over had. Naast het niet meer geloven in jezelf, denk je vaak dat je zwak bent, omdat je jezelf al zo vaak heb teleurgesteld.

Maar hoe meer je één van deze tips gaat toepassen, hoe sterker je gaat worden, want vaak is de hoop al opgegeven dat je de kracht nog hebt om eruit te komen.

Soms is het ‘’zo simpel’’ als geloven dat je de kracht wel heb. Op welke momenten in je leven had je die kracht wel? Kan je dat visualiseren en vooral voelen? Denk en voel zo vaak mogelijk terug aan dat moment en de energie van je kracht komt als vanzelf weer terug in je lijf. onthoud; Je bent sterker als je denkt!

verleden

11. Als het verleden roept, lach dan terug

Je verlies vaak geloof in jezelf als je maar blijft terugdenken aan de situaties in je verleden. Die stukjes komen niet op om je te pesten, ze komen op, omdat ze het vertrouwen hebben dat ze er mogen zijn en ze willen geheeld worden.

Blijkbaar vinden ze je op dit moment sterk genoeg om naar boven te komen. Het enigste wat je hoeft te doen is dat gevoel te omarmen en het er te laten zijn. Je zal zijn dat het in heftigheid afneemt en dat er een traantje kan vrij komen.

De volgende keer als je verleden roept naar je, realiseer je dan dat het komt om geheeld te worden en dat betekent voor jou vrijheid en heelheid. Daarom ook in plaats van het af te wijzen of het weg te moffelen, lach naar je verleden en omarm het.

12. Heb vertrouwen in het leven

Heb vertrouwen in het leven, dat elke situatie een les bevat die jou doet groeien. Het leven is niet tegen jou, het is voor jou. Alleen vaak groei je alleen als er wrijving is en dit wordt ingevuld met moeilijke situaties.

Vertrouwen krijgen dat het leven voor jou werkt, kost even tijd vooral als je gewend bent geen vertrouwen erin te hebben. Maar als je al vanuit de intentie werkt dat je het leven vertrouwt, komt er al een tevreden gevoel over je en een gevoel dat het allemaal goed komt.

Vanuit deze mindset gebeuren er ook veel mooiere dingen, vertrouwen creëert en angst vernauwt. Op een gegeven moment ben je zo gewend aan de mooie gebeurtenissen die vanuit vertrouwen ontstaan, dat je op een gegeven moment gewoon open gaat staan en dat je alles gaat vertrouwen. Ook jezelf en je geloof in jezelf.

13. Stop met dingen die niet bij jou passen

Er is niks zo vervelend als alles uitproberen of heel hard werken voor iets wat helemaal niet bij je past. Het kan je een gevoel geven dat je ‘’niks’’ kan en het geloof in jezelf kan wegvallen.

Schrijf op wat je passies zijn en zoek daar werk bij of andere activiteiten bij. Iedereen heeft talenten en eigenschappen waar hij goed en minder goed in is.

Soms is het ook een kwestie van proberen, om te kijken wat er echt bij je past. Probeer dit zoveel mogelijk te doen en uiteindelijk raak je een voltreffer.

Als dit dan zo is en je floreert in je vak of activiteit, zal je vertrouwen en het geloof in jezelf weer toenemen.

Geloof in jezelf

Heb vertrouwen,

Lucas