Hoe krijg je meer zelfvertrouwen op het werk? Dat is een vraag die een hoop mensen zich vragen. Vaak gaat dit gepaard met negatieve emoties en minder zin hebben in het werk of het socialiseren met collega’s

Terwijl juist het werk zo’n belangrijk onderdeel kan zijn naar een fijn en plezierig leven. Hier gaan we dus verandering in brengen, om jouw weer zelfverzekerd naar het werk te laten gaan.

Hierbij de 13 tips om met meer zelfvertrouwen naar het werk te gaan:

1.Visualiseer en voel hoe goed je het werk doet

Misschien heb je het idee dat je collega’s beter zijn in het werk dat je doet. Dat zou kunnen, of misschien vergelijk je teveel. Als je teveel vergelijkt kom je altijd bedrogen uit. Er is altijd wel iemand die iets beters kan dan jij.

Maar het omgekeerde is ook waar. Er zijn ook dingen die jouw collega’s niet zo goed kunnen als jij.

Maak eens een lijst van sterke punten met betrekking tot je werk en maak een lijst van punten waar je minder sterk in bent.

De lijst met sterke punten kan je een gevoel geven van prestatie en zelfvertrouwen. Lees deze lijst s ochtends bij het wakker worden op en s avonds voordat je naar bed gaat.

Dit zorgt voor extra zelfvertrouwen bij jezelf en op het werk.

Nu dat gedaan is, maak eens een lijst waar je slecht of minder goed in bent. Als je dat gedaan hebt. Zet dan bij elk punt waar jij jezelf het liefst ziet. Zou je socialer willen zijn in die situatie? Zou je assertiever willen zijn? Of misschien vrolijker?

Zet die punten er naast en ga rustig op bed liggen en zet een ontspannend muziekje op. Stel je nu die situatie voor en breng de punten naar voren die je hebt opgeschreven. Maak jezelf in je visualisatie, vrolijker, socialer of assertiever.

Oefen dit zoveel als je kan en je onderbewuste zal het met de tijd overnemen en daarna zal het zich op de werkplek manifesteren. Het is als bij het leren van fietsen; blijven oefenen!

2. Schrijf op wat jou de ideale werknemer maakt

Een beetje aanhakend op het eerste gedeelte. Wat maakt jouw de ideale werknemer. Ben je loyaal, integer, vrolijk, sociaal, hardwerkend, vriendelijk, ben je goed met cijfers en woorden.

Wat maakt jou zo goed? Schrijf deze punten op en lees ze sochtends en savonds zo goed mogelijk door, zodat ze in je onderbewuste gaan zitten. Waar je vooral op moet letten is het gevoel wat het je geeft.

Focus je op dit gevoel van zelfvertrouwen, of elke andere emotie, zodat het groter wordt. Uiteindelijk als je iets wilt veranderen is het gevoel of de emotie waar je wilt zijn en wilt ontwikkelen.

Want gevoel is sterker als een gedachte. Als jouw nieuwe zelfverzekerde gevoel steeds sterker wordt, dan automatisch veranderen jouw gedachten mee. Hoe gaaf is dat?

3. Stel je gelijkwaardig op naar je collega’s

Het kan zijn dat jij jezelf minder voelt ten opzichte van jouw collega’s. Dan zet je jezelf in een bepaalde hoek. Je wordt dan meer vatbaar voor ongelijkheid, pesterijen en je wordt minder gezien.

Als je punt 1 en 2 goed volgt ga je al merken dat je meer zelfvertrouwen krijgt, waardoor jij je meer gelijkwaardig gaat voelen. Je bent niet meer en zeker niet minder dan je collega’s of meerdere.

Stel jezelf zo ook op tijdens het werk en je zal zien dat je sneller positieve feedback krijgt van je collega’s en leidinggevende.

Als je hier nog steeds moeite mee hebt, gebruik dan punt 1 en 2 om dit te verbeteren.

4. Pas je niet aan aan je collega's en wees jezelf

4. Pas je niet aan aan je collega’s en wees jezelf

Soms kun je vanuit onzekerheid jezelf gaan aanpassen aan je collega’s waarvan jij denkt dat ze dat verwachten. Het is eigenlijk een indirecte oproep van je aan je collega’s of ze je willen accepteren.

Alleen met deze strategie, bereik je vaak het omgekeerde mee. Mensen die zoeken naar goedkeuring, krijgen vaak afkeuring.

Stop hier dan ook mee! Het is begrijpelijk, maar ik heb een betere optie voor je. Wees jezelf met je mooie aspecten en je minder mooie kanten. Dan nog kunnen ze wel eens praten over je, maar ze zullen bewust of onbewust meer respect voor je hebben, omdat je geen masker draagt.

Vaak is dit wel even oefenen, maar ook hier kun je punt 1 en 2 gebruiken om dit beter te maken.

5. Bied af en toe een helpende hand aan

Af en toe een helpende hand aanbieden aan één van je collega’s kan je credits mee verdienen. Doe dit wel vanuit je gevoel en wanneer het echt nodig is. Anders wordt het weer een nieuwe manier om acceptatie te zoeken bij je collega’s en meestal wordt dit opgemerkt.

Maar als je oprecht iemand wilt helpen op je werk, dan zijn er maar weinig mensen die dat niet kunnen waarderen en zal je op hun beurt wat vriendschap en respect terug krijgen van hun.

6. Blijf communiceren met je collega’s

Het is heel verleidelijk om je af te zonderen als je geen respect voelt van je collega’s of ze je simpelweg proberen weg te pesten.

Vaak is het de onzekerheid van anderen waaruit dit gedrag komt. Niettemin is het belangrijk om je niet af te zonderen en altijd in gesprek te blijven met iedereen.

Je geeft ze op deze manier minder kans om over je te praten en je laat zien dat ondanks je misschien onzeker bent op de werkvloer, jij blijft communiceren met iedereen.

Dit toont moed en vaak krijg je respect terug van anderen. Daarnaast is het een prima gelegenheid om nieuwe vrienden op het werk te maken, zodat je sneller wordt opgenomen door je collega’s.

7. Praat met je leidinggevende of vrienden

Of het nou gaat om pesterijen of een beetje onzekerheid, praat met je leidinggevende of met iemand die hiervoor is aangesteld. Je zorgen en problemen delen met een vertrouwens iemand kan geweldig opluchten en jou een nieuw hersteld zelfvertrouwen geven.

Soms kan die persoon jou ook nieuw advies of perspectief geven, die je weer zin en vertrouwen je werk geven.

Is er niet zo’n persoon op je werk of je vertrouwt die persoon niet, ga dan met één van je beste vrienden praten of iemand die je erg vertrouwd. Er lucht niks zo op als je verhaal delen als je je niet gewaardeerd voelt op het werk.

affirmaties voor werk

8. Gebruik affirmaties

Affirmaties zijn zinnen, dat als je die vaak genoeg herhaald ze in je onderbewuste en bewuste gaan zitten als nieuwe overtuigingen.

Waar liggen je mindere eigenschappen met betrekking van je werk? Schrijf ze op en keer ze om.

1. Ik voel me onzeker bij mijn collega’s word. 1. Ik voel me zeker bij m’n collega’s

2. Ik heb het niet naar mijn zin op het werk. 2. Ik heb veel plezier in m’n werk en kom s avonds voldaan thuis.

3. Collega’s vinden mij niet aardig en ze accepteren me niet. 3. Alle collega’s zijn blij met me en ze vinden mij een toevoeging aan het team.

4. Mijn collega’s roddelen over mij. 4. Mijn collega’s praten altijd positief over me.

Verander je je gedachten, verander je leven.

9. Wees attent naar je collega’s

Deze werkt altijd erg goed. Laat jezelf van je goede kant zien. Houd de deur eens open, Gooi het vuil eens weg en schenk eens een kop koffie in.

Mensen voelen zich gewaardeerd als je aan ze denkt en je ze serieus neemt. Vaak krijg je dit dan ook weer terug en ga jezelf ook meer gewaardeerd voelen. Je wordt op deze manier sneller opgenomen in de groep.

Evolutionair gezien is het belangrijk om bij een groep te horen die je accepteert, want in een groep overleef je makkelijker dan in je eentje. Hierdoor zal het zelfvertrouwen een boost krijgen en zal jij je ook veilig gaan voelen op de werkvloer.

10. Maak jezelf niet groter

Een fout die mensen wel eens kunnen maken als ze weinig zelfvertrouwen op het werk hebben is dat ze zichzelf groter maken. Ze denken dan vaak, hoe groter als ik ben (hoe mondiger, hoe brutaler, te grote zelfverzekerde uitstraling) hoe minder ik last heb van pesterijen of dan zal ik sneller geaccepteerd worden, omdat niemand met mij ruzie wilt hebben.

Dit is vaak een grote fout. Vaak moet je op de werkplek je plaatsje verdienen en dat doe je door je positieve eigenschappen in te zetten, maar niet vanuit je ego, zoiets te forceren.

Vaak bijt je dit weer van achteren. De meeste mensen accepteren dat niet en het zal snel voer worden voor geroddel en minder acceptatie.

niemand is perfect

11. Je bent niet perfect, maar dat zijn je collega’s ook niet

Dit is iets wat je gelijk mag gaan realiseren. Ook al lijken ze volgens jou bepaalde aspecten van het werk beter te beheersen en misschien is dat op sommige punten ook zo. Waarschijnlijk zijn er ook zat aspecten waar jij veel beter in bent. Misschien op het gebied van werk, als wel persoonlijk. en misschien wel allebei.

Als je weinig zelfvertrouwen hebt op de werkplek, dan ga je al gauw vergelijken en vaak kom je als verliezer uit. Zo is ons brein gewoon geprogrammeerd. Het ziet de gevaren eerst en daarna pas het positieve.

Ga je collega’s eens observeren. Wat doen ze eigenlijk fout? En kan jij dat beter? Je zal zien dat je uiteindelijk een waslijst met incompetenties bij elkaar schrijft. Tja, je komt er dan toch wel achter dat hun ook niet perfect zijn.

Dit kan een mooi duwtje in de rug zijn voor wat extra zelfvertrouwen op de werkplek. Wat nu voel je je weer meer gelijkwaardig en maak je je collega’s niet meer dan jij.

Dit waren mijn 11 tips voor meer zelfvertrouwen op het werk. Hopelijk heb je er wat aan en tot het volgende artikel!

Wees jezelf

Wees zelfverzekerd,

Lucas