Hoe overwin je verlegenheid? Een vraag die veel verlegen mensen zich stellen. Verlegenheid is net iets anders dan onzekerheid, hoewel die twee elkaar zeker niet uitsluiten. Verlegenheid is iets wat bij een meer introvert karakter kan horen, terwijl onzekerheid vaak meer aangeleerd is en mensen hier meer last van hebben.

Ok, maar hoe kom je er vanaf? Daar gaat punt 1 over. Lees met me mee…

1. Probeer niet van je verlegenheid af te komen

Accepteer dat op dit moment verlegenheid bij je hoort. Waarom hoor ik je denken? Omdat waar je tegen verzet, vaak erger wordt. Misschien bloos je wel eens als je verlegen bent en wat gebeurt er als je tegen jezelf zegt dat je niet wilt blozen? Precies, dan ga je blozen

En eigenlijk geldt dat voor alles. Waarom zou je je verlegenheid verbergen? Het kan juist een mooie kwaliteit zijn van iemand. Je toont dan een stukje kwetsbaarheid aan de wereld en dat kan deze wereld wel gebruiken. Dat brengt ons aan bij punt 2.

2. Zie verlegenheid als een kwaliteit

Hoewel misschien niet iedereen dit zo wilt zien, maar waarom ga je dit zo niet zien? Zo je snel van een kwaliteit of willen komen? Nee, die willen we behouden en ontwikkelen. Maak het je eigen en ga je verlegenheid waarderen.

Misschien vraag je je af; hoe kan ik dit als een kwaliteit zien? Neem nou bijvoorbeeld dat je een sollicitatiegesprek hebt. De meeste mensen denken dat zelfverzekerd overkomen heel belangrijk is om aangenomen te worden.

Als ondernemer denk ik daar heel anders over. Mensen die heel zelfverzekerd overkomen, krijg ik vaak wat argwaan bij, dan heb ik het niet over natuurlijk zelfvertrouwen, maar een beetje TE veel zelfvertrouwen.

Ik denk dan vaak hier probeert iemand zich te verkopen, terwijl ik niet de ‘’ware persoon’’ te zien krijg.

Bij een verlegen iemand, denk ik daar vaak anders over. Ik zie een stukje kwetsbaarheid en puurheid en ik zie de ware persoon op dat moment. Bij een verlegen persoon horen vaak kwaliteiten als; Loyaal, integriteit en hardwerkend.

Dus wat heb je liever als ondernemer? En herken je in deze kwaliteiten. Ik denk het wel.

Zie je verlegenheid, dus als een kwaliteit!

goede vrienden

3. Ga met de juiste mensen om

Weet je dat het helemaal niet moeilijk is om mensen onzeker of verlegen te krijgen. Ga maar eens een jaar om met vervelende, negatieve mensen. Je wordt er vanzelf door beïnvloed op een negatieve manier.

Ik zie op facebook wel eens de spreuk voorbij komen van: ‘’Voordat je aan jezelf gaat twijfelen, wees er zeker van dat je niet met rotzakken omgaat’’

Dat is precies waar het omgaat. Vrienden kan je kiezen. Kies dan ook mensen uit die je verlegenheid accepteren en waarderen. Gewoon omdat je op dit moment zo bent en prima bent, zoals je bent.

Laat ze je stimuleren en positief beïnvloeden zodat je tot grotere hoogtes komt.

4. Minder met social media

Als je verlegen bent en je hebt er last van. Dan is social media lang niet altijd de best geschikte plek voor jou. Veel verlegen mensen en vooral jonge mensen gaan gauw vergelijken met vrienden en gaan ze zich hierdoor nog onzekerder of verlegen voelen.

Het gewone (of fantastische) leven, heeft eigenlijk helemaal niet zoveel overeenkomsten met het leven wat je op social media ziet. Want wat voor verdriet, leegheid, somberheid zit er achter die profielen?

Dat laat niemand zien. Probeer je er daarom ook niet mee te vergelijken. Wees blij voor die persoon als er echt iets goed gaat en weet dat je zelf genoeg te bieden hebt.

Een betere manier om social media te gebruiken -en dat doe ik zelf ook- is om influencers te volgen die je inspireren en jou laten groeien. En bij uitstek, volg dan iemand die gespecialiseerd is in het thema van verlegenheid. Zo gebruik je social media op een productieve manier.

5. Herken je kwaliteiten en je uniekheid

Een goede manier om wat minder last te hebben van je verlegenheid is om je eigen kwaliteiten in kaart te brengen en ze te ontwikkelen.

Waar ben je eigenlijk goed in? Misschien heb je het gevoel dat dat helemaal niks is. Zou het echt zo zijn dat je geen kwaliteiten hebt?

Zoals ik dat zie is dat onmogelijk. Welke complimenten heb je ooit wel eens gehad? Heb je zelf het idee dat je dingen best goed onder de knie hebt?

Als dat zo is, schrijf ze dan eens op en kijk of je er nog meer over te weten kan komen. Ontwikkel je op dat gebied, zodat je meer zelfvertrouwen krijgt.

Het mooie van het herkennen van je kwaliteiten is dat het onbewust afleid van je eigen verlegenheid. Want waarom jezelf druk maken om je verlegenheid, als je zoveel te bieden hebt, toch?

6. Niemand kijkt naar je

Vaak hebben verlegen mensen het gevoel dat er naar ze gekeken wordt en ze veroordeeld worden. Misschien heb je dat een aantal keer meegemaakt. In werkelijkheid is dit maar zelden het geval. De meeste mensen zijn vooral met zichzelf bezig en dat chagrijnige gezicht die ze trekken, heeft meestal niks met jou te maken 😉

Train jezelf om jezelf nieuwe gedachten en overtuigingen te geven. Bijvoorbeeld: ‘’mensen kijken naar me, omdat ze mij interessant vinden’’ of ‘’ Waarschijnlijk kijken ze veroordeeld, omdat ze een hele slechte dag gehad hebben, maar in werkelijkheid heeft dat niets met mij te maken’’

verbeter je communicatieve vaardigheden

7. Verbeter je communicatieve vaardigheden

Om je communicatieve vaardigheden te verbeteren is het vaak simpel om gewoon een cursus te volgen. Vaak kan je al hele goedkope cursussen op het internet vinden. mocht je geïnteresseerd zijn, zal ik hieronder een link plaatsen van een hele goede cursus.

Wat wel vaak heel erg goed helpt en vaak een vereiste is van goed communiceren is luisteren.

Als je luistert en mensen hebben ook het gevoel dat je luistert dan komt er al heel gauw een fijn gesprek op gang. Dat komt omdat mensen zich gehoord voelen en dat ontbreekt nog wel eens in deze maatschappij.

Daarbij concentreer je op de ander zijn verhaal, waardoor je minder gefocust bent op je eigen verlegenheid.

8. Adem diep in als je verlegen voelt

Stel nou dat je voor je klas een spreekbeurt moet houden of dat je moeite hebt met vergaderingen op je werk. Adem dan diep in en uit. Adem 4 seconden in. Hou vast voor 4 seconden en blaas uit voor 4 seconden.

En waarom zou je dit doen? Omdat je dit terug brengt naar het autonome zenuwstelsel. Dat is het zenuwstelsel dat in werking treed als je relaxed bent en zal ook de hormonen aanmaken die er voor gaan zorgen dat je relaxed bent.

Daarentegen als je in het parasympathisch zenuwstelsel zit, zal je lichaam vooral stresshormonen aanmaken, zoals adrenaline en cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd.

Als je de oefening doet, kan je na een minuut of paar minuten speeksel in je mond voelen komen. Dit is het teken dat je autonome zenuwstelsel in werking is getreden. Je kan dus relaxen.

9.Ga mediteren

Er is niks zo ontspannends als mediteren. Tenminste als je het ff wat maanden volhoud. In het begin kan het zelfs zo zijn, dat je hoofd tijdens de meditatie alleen maar drukker wordt. Vaak stoppen mensen er dan mee en zeggen dat het niet werkt.

Toch is het vaak als je het een maand of 3 volhoud je langzaam verbeteringen gaat voelen. Je mag dan vooral letten op de rust en stilte die je meer en meer in het dagelijkse leven gaat ervaren. Dat is wie je werkelijk bent. Soms moeilijk voor te stellen in al je verlegenheid, maar probeer het maar eens uit.

Als het dan zo is dat je steeds rustiger wordt van het mediteren en je dit gevoel in het dagelijkse leven meeneemt, zal je ook steeds minder verlegen worden. De rust, stilte en blijheid zijn dan steeds vaker bij je.

10. verzorg je uiterlijk

Soms kun je een beetje onzeker of verlegen voelen om hoe je eruit ziet, wat je aan hebt of misschien of je wel ruikt, omdat je je vandaag niet gedouched hebt.

Zorg altijd dat je dit goed voor mekaar hebt. De meeste mensen hebben het respect wel om hierover niks te zeggen, maar doe het vooral voor jezelf. Doe het, omdat je jezelf waardeert en respecteert en je in je hoofd geen zorgen hoeft te maken wat andere mensen denken van je uiterlijke verzorging.

11. Doe dingen die je zelf-respect geven

Dit is iets wat vaak in de discussie vergeten wordt. Verlegen mensen krijgen wel eens opmerkingen of worden simpelweg gewoon gepest. Je krijgt het gevoel dat je niet wordt geaccepteerd en vaak gaat dit samen met het verlies van eigenwaarde en zelfrespect.

Hoe bouw je dat dan weer op? Je zou bijvoorbeeld kunnen gaan sporten wat extra zelfvertrouwen geeft en waarbij de gelukshormonen in je hersenen worden aangemaakt.

Schoonmaken werkt ook heel erg goed, of alle andere dingen die een daad van eigenliefde zijn. Je geeft jezelf en het onbewuste elke keer een signaal dat je van je zelf houdt. en hoe meer je dit doet, hoe sterker je het zelf gaat ervaren.

Doe dus de dingen die je zelf-respect geven. Een goede indicator of de activiteit zelf respect geeft is om te kijken of het moeilijk is. Is het antwoord ja, dan vaak gaat het je zelfrespect en eigenwaarde geven 😉

Hopelijk heb ik je weer kunnen helpen met het overwinnen van je verlegenheid, of in ieder geval je wat steun, moed en perspectief gegeven.

Succes!

Wees uniek.

Wees jezelf,

Lucas