Een van de meest effectieve manieren om iemands zelfvertrouwen te verbeteren, is door zelfvertrouwen te oefenen. Er gaat niets boven actie ondernemen!

Als je op zoek bent naar ideeën die je zullen helpen jouw zelfrespect te vergroten, verlegenheid te overwinnen en een zelfverzekerder persoon te worden, dan bent je hier op de juiste plek. Ik deel samen met jullie 19 zelfvertrouwen oefeningen die je leven enorm kunnen veranderen!

Laten we beginnen met de eerste:

1. Breid je comfortzone uit

Weet je wat een comfort zone is? Hier is een goede definitie uit Collins English Dictionary:

Comfort zone: (psychologie) een situatie of positie waarin een persoon zich veilig, comfortabel of zich onder controle voelt.

Als uw comfortzone klein is, zijn er veel situaties waarin u zich onzeker, ongemakkelijk of nerveus voelt. Dit betekent dat hoe groter je comfortzone is, hoe zelfverzekerder je je voelt. Daarom moet je om je zelfvertrouwen te vergroten constant buiten je comfortzone stappen om deze groter te maken.

De comfortzone oefening is een van de belangrijkste oefeningen voor het vergroten van het zelfvertrouwen. Hoe oefen je om buiten je comfortzone te komen? Hier zijn 5 ideeën:

2. Doe iets waar je bang voor bent

De beste manier om je comfortzone uit te breiden, is door dingen te doen waar je bang voor bent. Ben je bang om in het openbaar te spreken? Sluit je dan aan bij een cursusgroep en leer hoe u voor mensen kunt spreken.

Ben je bang om met mooie vrouwen of mannen om te gaan? Volg danslessen of bezoek andere plaatsen waar je veel mooie vrouwen en mannen kunt ontmoeten en ga met ze kunt praten. Ga je angsten onder ogen in plaats van dingen te vermijden die je een ongemakkelijk gevoel geven

Het versterkt helaas je onzekerheid. Het recept is hier wel. Met kleine stappen beginnen!

3. Praten met vreemden

De meeste verlegen mensen zijn bang om met vreemden te praten. Ben jij ook zo? Zelfs als je dat niet bent, is het een geweldige manier om je comfortzone uit te breiden. Probeer elke dag met minstens één vreemde te praten. Iedereen kan je iets nieuws leren.

Bovendien is praten met vreemden een geweldige manier om uw sociale vaardigheden te verbeteren. Sociale vaardigheden helpen weer bij het gevoel van zelfvertrouwen en je geluksgevoel. En je weet maar nooit, misschien maak je wel een nieuwe vriend!

4. Ga Reizen

Reizen is een van de meest interessante oefeningen voor zelfvertrouwen, omdat je je overtuigingen moet uitdagen en jezelf in een compleet andere cultuur moet plaatsen (aangezien je naar een exotisch land reist) met mensen die totaal andere waarden kunnen hebben dan jij.

De meest uitdagende manier van reizen is alleen reizen. Het is een geweldige manier om jezelf onder te dompelen in een andere cultuur (er is niemand die je kent) en iets nieuws over jezelf te leren.

De voordelen zijn haast onnoembaar wat je als persoon krijgt als je veel reist. Je geest wordt rijker, je gaat alles meer waarderen, je breidt je perspectief uit van mensen, gewoonte en culturen en je neemt alles gratis mee naar huis om je je voordeel mee te doen.

Oefeningen om zelfverzekerd te worden

5. Verplaats jezelf in nieuwe sociale situaties en maak nieuwe vrienden

Als je niet kunt reizen, kun je jezelf thuis altijd in andere situaties verplaatsen. Heb je ooit opera bezocht? Museum? Theater? Verplaats jezelf in verschillende sociale situaties om iets nieuws te ervaren, ontmoet mensen uit een andere subcultuur, met andere hobby’s of met een andere levenshouding.

Je zal verrast staan van de positieve prikkels die dit kan geven

6. Verander je gewoonten

Je eigen gewoonten bepalen voor een gedeelte je toekomst. Probeer sommige negatieve gewoontes te veranderen. Elimineer negatieve en ontwikkel nieuwe gewoonten die een positieve invloed zullen hebben op jouw leven.

Denk aan positieve gewoontes als:

  • Vroeg naar bed gaan
  • Vroeg op staan
  • Mediteer of doe een dankbaarheids meditatie als je opstaat
  • schrijf s avonds voordat je naar bed gaat op waarvoor je dankbaar bent.
  • Probeer minder te vloeken
  • Probeer aardig te zijn voor andere mensen

7. Ga een nieuwe sport beginnen

Sport is een geweldige manier om voor uw gezondheid te zorgen, jouw uiterlijk te verbeteren en je zelfrespect te vergroten. Bovendien kan het permanente mentale veranderingen aanbrengen. Sporten is naar mijn mening één van de beste activiteiten om je zelfvertrouwen te vergroten:

Mogelijke voorbeelden:

  • Gewichtheffen – het tillen van zware gewichten (en natuurlijk het juiste dieet) kan je lichaamsbouw enorm verbeteren. Bijgevolg verbetert u uw gevoel van eigenwaarde drastisch. Naar mijn mening is het de beste sport die je kunt doen om meer zelfvertrouwen te krijgen.
  • Extreme sporten – sporten die uw houding ten opzichte van risico’s veranderen, kunnen uw levenshouding volledig veranderen. Over het algemeen hebben risiconemers meestal meer zelfvertrouwen dan mensen die risico’s vermijden. En dat is een reden die goed genoeg is om extreme sporten te proberen.
  • Duursporten – sporten die uw conditie verbeteren, maken u een volhardend persoon. En dat is een geweldige eigenschap die enorm helpt bij het verbeteren van het zelfvertrouwen.

Self-Confidence Exercises

Bodybuilding kan je zelfrespect enorm verbeteren!

8. Observatie

Kijk naar mensen met veel zelfvertrouwen en analyseer ze. Hoe gaan ze om met andere mensen? Hoe kleden ze zich? Hoe bewegen ze? Hoe voel jij je door ze? Een andere goede manier om deze techniek te gebruiken, is door films te kijken waarin zeer zelfverzekerde mensen worden afgebeeld, zoals films met James Bond.

Er zijn veel kleine dingen die zelfverzekerde mensen scheiden van onzekere mensen en je kunt er gemakkelijk veel van herkennen door simpelweg goed op te letten hoe zelfverzekerde mensen zich gedragen. Analyseer deze kleine dingen en probeer sommige ervan in jouw leven te introduceren!

9. Observeer en beheers je gedachten

Heb je je gedachten al onder controle? Nee? Geeft niet, want dat kan ook niet. De meeste mensen letten niet veel op hun gedachten. Het gevolg is dat ze klagen, het ergste verwachten, jaloers zijn en andere negatieve emoties ervaren.

Geen van deze dingen zal je helpen een zelfverzekerder persoon te worden. In feite kunnen al deze dingen het jou alleen maar moeilijker maken om zelfvertrouwen te krijgen.

Negatieve gedachten zijn als onkruid. Hoe meer je ze laat groeien, hoe moeilijker het is om positieve gedachten te zaaien. Waarmee je de negatieve gedachtes observeert als wolkjes die weer voorbij gaan en de positieve gedachtes ontwikkeld.

Je kunt ook een uitdaging van 21 dagen zonder klagen starten. Het idee is heel simpel: ga 21 dagen door zonder te klagen. Het zal heel moeilijk zijn, maar als je het probeert, zul je merken dat je hele leven positiever en leuker is. Er worden oude neuro paden afgebroken en nieuwe aangemaakt in je hersenen.

En dat heeft een positief effect op je gevoel van eigenwaarde en dus ook op je zelfvertrouwen.

doelen behalen

10 Handel naar je gemaakte doelen

Voelen zeer succesvolle mensen zich ooit verlegen? Hoewel het mogelijk is dat ze zich van tijd tot tijd onzeker voelen, weet ik zeker dat de meerderheid van hen erg zelfverzekerd is en er is een heel simpele reden waarom. Het is omdat ze iets hebben bereikt dat veel voor hen uitmaakt.

Prestatie Gevoel is een buitengewoon krachtige aanjager van zelfvertrouwen, en in sommige gevallen verhoogt het uw zelfrespect permanent. Ook jij kunt hiervan profiteren, zelfs als je ver verwijderd bent van die enorm succesvolle mensen. Hoe? Stel haalbare doelen, maak een plan en bereik ze.

Mensen die hun dromen waarmaken (en ze laten uitkomen) zijn gelukkiger en daardoor zelfverzekerder. Zelfvertrouwen betekent “geloof in jezelf en je kunnen”. Is er een betere manier om meer zelfvertrouwen in jezelf te krijgen dan je dromen waar te maken?

11. Dankbaarheid

Cicero schreef dat “dankbaarheid niet alleen de grootste deugd is, maar ook de ouder van alle andere deugden”. Hij had absoluut gelijk!

Probeer de volgende oefening: denk elke ochtend of elke avond voordat je gaat slapen aan minstens 10 dingen waar je dankbaar voor bent.

Het is een zeer krachtige oefening die je een positiever en gelukkiger persoon zal maken. Dankbare mensen hebben een hoger welzijnsniveau. Bovendien zijn ze meer ontspannen, meer tevreden met hun leven en sociale relaties.

Hoe gelukkiger en tevredener je bent met het leven, hoe zelfverzekerder je je voelt!

12 beöefen zelfzorg

Als je waarde hecht aan je persoonlijke verzorging, vergroot u uw zelfvertrouwen en zelfrespect. Je moet letten op wat je eet, je dagelijkse hygiëne en ervoor zorgen dat je een goede nachtrust krijgt. Als je constant weinig energie hebt, kan een van de oorzaken een laag vertrouwen zijn.

Wat je eet, is ook belangrijk. Als je bewust eet, zul je het eten en de relatie met jezelf gaan waarderen. Hoe zit het met het toevoegen van iets gezonds aan uw dagelijkse menu? Ga voor een salade in plaats van friet, drink een glas water en neem de trap in plaats van de lift.

seld care

Een andere manier om jezelf te verzorgen, is door jezelf te verzorgen en persoonlijke hygiëne. Laat je haar knippen, masseren of een gezichtsbehandeling, enz. Vergeet niet om oefeningen in je dagelijkse routine op te nemen.

Zorg ervoor dat je een activiteit vindt die je laat zweten en glimlachen. Als je lichaam strakker is, vergroot je je gevoel van eigenwaarde.

Zelfzorg gaat niet over egoïstisch zijn, maar wat gun je jezelf?. Probeer een reis te maken om aan je hectische werkschema te ontsnappen. Als je een weekendje weg gaat, kunt je ontspannen terugkomen en met nieuwe werklust het leven aangaan.

De reis hoeft niet duur te zijn. Je kunt bezienswaardigheden in de buurt bekijken of naar de dichtstbijzijnde stad rijden.

13. Gebruik een spiegel om je lichaam te complimenteren.

Als je naar het toilet gaat om te poetsen, ga dan voor de spiegel staan, bij voorkeur naakt, en vul jezelf aan. Complimenteer je met je glimlach of een bepaald lichaamsdeel. Je kunt ook, als je dieper wilt gaan, naar elk lichaamsdeel deel toe gaan en liefdevolle dingen tegen hen zeggen. In het begin zal dit een beetje ongemakkelijk zijn, maar je brein zal het snel accepteren en waarderen.

Als je een spiegel tegenkomt, zeg dan gedurende de dag dingen als “Kijk naar die sexy vrouw”, “Wat een knappe man” enz. Het zou je verbazen hoe snel je onderbewustzijn deze suggesties als overtuigingen zal aannemen.

14. Stel dagelijks een klein doel en bereik ze.

Onze geest is doelgericht. Soms probeert het zelfs doelloos te zijn, maar dat is op zichzelf al een doel. Het bereiken van doelen geeft ons het gevoel iets bereikt te hebben, een gevoel van “ik heb het gedaan”.

Stel jezelf elke dag een klein haalbaar doel voor. Dit zal je in een stroomversnelling brengen om dingen voor elkaar te krijgen, als je eenmaal één doel hebt bereikt, zal dat je ertoe aanzetten om de volgende dag een groter doel te behalen en dit effect wordt steeds sterker.

zelfvertrouwen, doelen behalen

15. Kies een taak die je hebt uitgesteld en doe het vandaag nog

Het niet voltooien van taken heeft invloed op je zelfrespect. Het geeft aan jouw hersenen aan dat je iets uitstelt dat belangrijk voor je is. Dit beïnvloedt jouw zelfvertrouwen omdat je weet dat je jezelf schade berokkent door de taak niet uit te voeren, wat op zijn beurt jouw zelfrespect voor jezelf verlaagt.

Kies dus een taak uit, hoe klein deze ook is en begin eraan. Je zal opluchting en zelfvertrouwen voelen.

16. Bel je dierbaren

Bel je dierbaren, of het nu je ouders, broers en zussen of vrienden zijn. Zorg voor deze verbindingen. Onthul jezelf stukje bij beetje en nodig ze uit om over zichzelf open te gaan. Zoveel mensen weten niet hoe ze het moeten doen en hebben vaak een zeer verbroken relatie met hun ouders, broers en zussen en vrienden. Luister naar ze en laat ze weten hoeveel je ze waardeert.

Dit zorgt voor verbinding, connectie en veiligheid binnen je systeem. Je lichaam zal in dank hormonen vrij maken die je een gelukzalig gevoel geven.

Immers overleven doe je beter in een groep en je lichaam en hersenen stimuleren dat.

17. Mediteer gedurende 15 minuten

Meditatie geeft je wat ruimte tussen je gedachten en gevoelens en helpt je geaard en objectief te blijven.

Het vergroot je vermogen om meer te voelen en toch een objectieve beslissing te nemen zonder meegesleurd te worden door je gedachten en gevoelens. Het helpt je ook om op de hoogte te blijven van je normale en ongezonde patronen.

Het voordeel van je eigen negatieve patronen ontdekken is dat je ze ook kan opruimen. Ben je gewend op een bepaalde manier te denken en te handelen, dan kun je ze nu doorbreken.

Het doorbreken van patronen geeft nieuwe vrijheid en levensvreugde en daarmee ook nieuw zelfvertrouwen.

18. Hou een Dagboek bij van 15 minuten per keer

Onze hersenen houden ervan te weten hoe we door ons leven gaan. Door een dagboek bij te houden over de gebeurtenissen van de dag, jouw gevoelens en gedachten kan je helpen bij het verwerken van negatieve emoties.

Het helpt je ook om te vergelijken wie je vandaag bent met de persoon die je gisteren was. Dit is veel effectiever dan jezelf met anderen vergelijken. Het geeft je interne validatie.

Het bijhouden van een dagboek helpt je ook om herhalende patronen te herkennen en je in staat te stellen die in de loop van je leven te veranderen.

19. Schrijf ‘IK BEN’-affirmaties op voor 10 minuten

Stel een timer in voor tien minuten en schrijf’ IK BEN’-affirmaties op. Deze moeten eenvoudig en positief zijn. Denk aan jezelf als wie je wilt worden en welke waarden je in jezelf wilt zien.

Gebruik deze waarden om de affirmaties te formuleren. Bijvoorbeeld: “Ik ben zelfverzekerd, ik ben kalm, ik ben geaard, ik ben bekwaam, ik ben bereid, ik ben gedisciplineerd, ik ben moedig, ik ben integer, ik ben kwetsbaar, Ik ben mooi” enz.

Voor als nu kun je weer even vooruit en werken aan je zelfvertrouwen met deze 19 oefeningen

Wees zelfverzekerd.

Blijf oefenen,

Lucas